maanantai 22. kesäkuuta 2015

rumat autokatokset

Aika kärkevä otsikko tällä kirjoituksella. Mutta eikös bloggaamisen idea ole (myös) kertoa mielipiteitä? Kun pihalla tapahtuu pientä etenemistä päivä kerrallaan (ja sisällä ei muuta kuin elämistä ja epäjärjestystä), ajattelin katsastaa tälle aikakaudelle tyypillistä pientaloarkkitehtuuria ei-niin-onnistuineiden autotallien ja -katosten osalta. Niiltä ei voi välttyä (tälläkään!) uudella asuinalueella kierrellessä. Ja lisäksi, julkisivu on julkinen asia: julkisivut, etenkin kadunpuoleiset osat, vaikuttavat kaupunkikuvaan.

Mikä niissä autokatoksissa sitten on niin rumaa? Ainakin a) mittasuhteet - tai siis mittasuhteettomuus - ja b) sijoittelu. Korkeus, massiivisuus, se että ne peittävät suuren osan lähiöiden pienehköistä piha-alueista. Miksi peltilehmät korotetaan ylös, talon julkisivun puolelle paraatipaikalle? Niitä katsellaan ikkunoista, terasseilta ja oleskelupihaltakin. Entä milloin autokatoksista tuli adekvaatti pääsisäänkäynti? Pienet tontit toki pakottavatkin ratkaisuihin, mutta väitän silti, että paremmalla arkkitehtisuunnittelulla saataisiin kauniimpaa rakentamista. Pienelläkin miettimisellä saa jo paljon aikaan. 

Tässä esimerkkejä mielestäni kömpelöistä ratkaisuista (kuvat poimittu summanmutikassa etuovi.com -sivustolta, havainnollistamaan ajatustani): 



Autokatokset ovat mittasuhteiltaan päärakennukseen verrattuna liian suuria, liian korkeita, massiivisia, kömpelöitä. Latomaisia rakennuksia, jotka peittävät talon etujulkisivun ja varjostavat pihaa ja taloa.

Onneksi kaunistakin arkkitehtuuria löytyy. Koska valokuvauskierros täällä omalla asuinalueellani on vielä tekemättä, vetoan tässäkin eutovi.comista löytyneisiin kauniisiin luomuksiin:


Kahdellekin autolle sopivan tilan voi löytää talon alta, jos tontti antaa siihen mahdollisuuksia. Jos autokatos sijoitetaan talon etupuolelle, saa siitä kevyemmän esim. rimoituksella ja päärakennuksesta poikkeavalla värillä - sekä auton mittasuhteille järkevällä korkeudella. Talon yhteyteen sijoitetut katokset kevenevät matalammalla hahmolla ja hieman taaempana olevalla sijainnilla. Yksinkertaisia juttuja, joita ei kuitenkaan kovin usein näe "tavallisissa" taloissa, tavallisella budjetilla rakennettaessa. Meneekö arkkitehdeillä ja rakentajaperheillä kaikki energia päärakennukseen ja tilojen suunnitteluun, jolloin piharakennus nakataan tontille sen kummemmin pohtimatta ja sen arkkitehtuuria miettimättä? Tulisiko talotehtaiden myydä päärakennusten sijaan kokonaisuuksia, joissa autokatokselle tai -tallille olisi jo valmiiksi mietitty mittasuhteisiin sopiva koko ja sijainti?

Lisää ideoita autokatosten suunnitteluun voi löytää mm. Pinterestistä, josta tämäkin ideakuva :-)

Kuvan lähde on homedsg.com ja 2LB House by Raphaël Nussbaumer Architectes
(Ja lopuksi lievennykseksi: jokainen rakentaa omalla budjetillaan juuri sellaista kuin haluaa ja juuri kuten haluaa. Ymmärrän, että Suomen välimatkoilla autoja saatetaan tarvita perheissä kaksi kappaletta, ja Suomen olosuhteissa joko katos tai talli on tarpeen. Myös kaavoittajat määräävät jonkin verran katosten sijoittelua.)




22 kommenttia:

  1. Mun pitäisi suunnitella meille autokatos. Olen niin mukavuusalueeni ulkopuolella että... Ainoa, mitä haluaisin siihen, on viherkatto, ja sitäkään en varmasti saa =D Elämä on! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos ei viherkattoa, miten ois viherseinä? :-D Niin paljon kuin autoista tykkäänkin, kattelisin itse mieluummin viherseinää kuin autonkylkeä...

      Poista
    2. Varteenotettava vaihtoehto tuokin! Näillä näkymin katos tulisi siten, ettei seinät meille paljon näkyisi, mutta paikkakaan ei ole vielä ihan kiveen kirjoitettu :)

      Poista
  2. Tuo viimeinen on hieno, mutta teepä pohjoiseen, missä lumikuormaa voi olla paljonkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ja ymmärtääkseni autokatoksessa olisi hyvä olla ainakin kaksi suojaavaa seinää lumelta, tuiskulta ja ikkunoiden jäätymiseltä... Mutta onhan tuo Tyylikäs! :-)

      Poista
  3. Tuo on niin totta, monet autotallit näyttävät, että ne on vaan lätkästy tontille ilman sen kummemmin ajattelematta. Täällä Oulussa olen huomannut, että useimmat on juuri siinä kohdassa, missä on niiden viitteellinen paikka asemakaavassa. Olen erittäin kiitollinen, että me saimme 2m:lla ylittää rakennusalan, näin ollen saimme ainakin meidän mielestä kivasti autokatoksen ja tallin. Mutta kaikki naapurimme rakentavat rakennusalan sisälle, ja niillä on autotallit siellä perällä. Lisäksi niihin ei voi edes ajaa suoraan tieltä, vaan osa autotallista on talon takana. Tontit ovat täällä niiiin kapeita millekään kivoille ratkaisuille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tontit on kapeita ja pieniä, eikä meillä Pohojammaalla ole nimeksikään edes korkeuseroja joita voisi hyödyntää :-D

      Poista
  4. Hyvä kirjoitus. Meillä autokatos/varasto on aiheuttanut ihan kohtuullisen määrän päänvaivaa. Luulisi että 1515m2 tontilla olisi voinut autokatoksen kauniisti sijoitella, mutta eipä tullut niin oudot asiat kuin korot mieleen kun tonttia valittiin. Ilmeisesti on määrätty miten jyrkän ajotien saa pihalle tehdä ja meidän korkoerolla se tarkoitti, että katos piti vetää 17m päähän tontin perälle...lisäksi kaava määrää, että auto pitää kääntää omalla tontilla, tielle ei saa peruuttaa. Kaikkea pohdittiin ja varmaan viidesti soitin arkkitehdille, että eikö sitä katosta mitenkään saisi pois takapihalta. Mutta ei. Ehkä jos asian olisi ottanut tärkeänä esille jo heti alussa? Mutta sitten koko talo olisi pitänyt suunnitella eri muotoiseksi ja eri kohtaan. Todella toivon, että katos ei tule olemaan ruma taikka ärsyttävä, sillä sitä joudutaan katselemaan aika isoista ikkunoista...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Essi! Varmaankin aika usein rakennetaan ensin talo, ja sen jälkeen myöhemmin autotalli tai -katos. Jos ja kun paikkaan ei voi enää vaikuttaa, kannattaakin arkkitehdin kanssa miettiä tosiaan ainakin rakennuksen korkeutta ja massiivisuutta yleisesti - miten siitä saisi kivemman näköisen ainakin omalle pihalle päin :-)

      Poista
  5. Hauska aihe! :) Autokatoksissa on todellakin eroja. Onpa hauska tuo ihan viimeinen, mutta ei taida sopia ihan Suomen oloihin. :) Meillä autokatos on muiden tapaan aiheuttanut harmaita hiuksia, kun mittailimme hieman väärin ja katoksen kulma on liian lähellä taloa.. Meille tulee siis katos autotallin kylkeen. Autokatos muuttuikin siksi lennosta varastokatokseksi, johon mahtuu auto. ;)

    Suvi / Ripaus unelmapulveria

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä "pelastus" :-D Myös tuttavani ajoi pienenpienen autonsa pyöräkatokseen :-) Useinhan autokatokset ovat ihan suunnattomia - jos eivät pinta-alaltaan, ainakin korkeudeltaan.

      Poista
  6. Meillä oli helppo. Havainnekuvassa autokatos oli sijoitettu aika kauas talosta ja niin sivuun ettei se peitä julkisivua. Tämä passasi meille. Lähtökohtana olikin juuri se että kun katselee ikkunasta ei nää ensimmäisenä autotallin seinää. Mutta toiset täällä niin joutuvat tekemään kun on pitkuliainen tontti jossa autotalli ei mahdu talon vierelle, vaan se on pakko vetää talon eteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se menee. Kaavottajilla on tässä paljon sanomista, mm. talon harjan "suunnasta" tontilla. Jos ja kun autokatoksen tai -tallin joutuu sitten talon eteen laittamaan, voisi ainakin tutkia, voiko sitä laskea alemmas suhteessa taloon ja voisiko se olla pienen ja kevyemmän oloinen kuin päärakennus...

      Poista
  7. Meillä kaupungin kaavan oli piirretty autotalli sijoitettavaksi takapihalle, mutta saimme kuitenkin luvan rakentaa tallin taloon kiinni. Se on nyt kätevästi etuoven lähellä ja katettu, joten ei tarvitse kastua kotiin tullessa. Kaikilla muilla talli on kaavanmukaisesti, joten saamme kuitenkin "ihailla" naapurin tallia takapihallamme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tässäkin esimerkki siitä, että muutoksia kannattaa ainakin kysyä ennen kuin luovuttaa kaavamerkinnöille.

      Poista
  8. Mielenkiintosia näkemyksiä, tässäpä omani: Me rakennamme taloa lapissa, Oulusta vielä monta sataa kilometriä pohjoiseen. Talvella meillä on a) kylmää, b) paljon lunta! Molemmilla on pitkät työmatkat, joten käytössä on pakko olla kaksi autoa. Halusimme autokatoksen jossa on tilaa kahdelle autolle, näin säästyy aikaa ja harmaita hiuksia, kun autoja ei tarvitse puhdistaa lumesta talviaamuisin, ja autojen ikkkunat eivät jäädy katoksessa.

    Tallissa on tilaa yhdelle autolle, sillä tosiasiassahan sinne ei tule autoa ajettua varmaankaan kovin usein, ehkä niillä pahimmilla paukkupakkasilla. Talliin mahtuu siis yksi henkilöauto niin, että tarvittaessa auton ovet molemmilta puolilta mahtuvat olla auki, ja reunoille jää vielä tilaa työkaluille ja kulkemiseen. Tarkoituksena on siis se, että tallissa on mahdollista korjata/siivota autoa, ja siellä voi säilyttää kesäisin moottorikelkkaa ja talvisin mönkijää.

    Tonttimme ei sijaitse kaava-alueella, joten tallin koko ja asettelu tontille oli vapaasti päätettävissä. Autotallia rakennetaankin niin, että autokatokseen on helppo ajaa suoraan pihatieltä, koska katosta käytetään päivittäin. Tallin ovi on toisella sivulla, joten talliin sisälle ajaminen vaatii tilaa auton kääntämiselle tallin ja talon välissä.

    On totta, että tarpeista ja toiveista huolimatta on mahdollista kiinnittää huomiota myös tallin ulkonäköön/asetteluun suhteessa taloon. Meidän tapauksessa talli katoksineen todella näyttää isolta talon vieressä, mutta se vastaa täydellisesti meidän tarpeita kooltaan.

    Olen nähnyt myös näitä ratkaisuja, joissa talli on sijoitettu "rumasti" talon eteen, vaikka tilaa olisi ollut muuallakin. Siinä voi kuitenkin olla tarkoituksena juuri se, että talli on näköesteenä ulkopuolisille, vaikka se jonkun mielestä näyttääkin rumalta. Tälläisenä maalaisena ymmärrän kyllä tämänkin ratkaisun hyvin :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos paljon kommentistasi! Tämähän se vasta hedelmällistä onkin, kun ei olla kaikki aina kaikesta samaa mieltä - makuasioista, näkemyksistä ja mielipiteistä on hedelmällistä keskustella, kukapa sitä faktoista viitsiikään "kiistellä" :-) Sanonta "makuasioista on turha kiistellä" onkin mielestäni ihan paikkaansa pitämätön :-D Monesti käytännön asiat menevät estetiikan edelle. Ja estetiikkakin on eri ihmisille eri asioita. Toiset haluavat talonsa julkisivulta näyttävyyttä, toiset juurikin suojaa ja omaa rauhaa tontilleen. Silti olen sitä mieltä, että näilläkin puitteilla autotallien ja -katosten ulkonäköön voisi satsata enemmän sekä miettiä tarkemmin, tarviiko niiden todella olla niin korkeita :-) Kaipaan siis parempaa arkkitehtisuunnittelua!

      Poista
  9. Tervetuloa meille tutustumaan, täältä löytyy yksi autotalli/autokatos kompleksi, jotka molemmat ovat "mittasuhteiltaan päärakennukseen verrattuna liian suuria, liian korkeita, massiivisia, kömpelöitä. Latomaisia rakennuksia, jotka peittävät talon etujulkisivun ja varjostavat pihaa ja taloa." ;)

    Mutta kun joku saattaa ihan oikeasti haluta asian olevan noin. Yksi suurimmistä syistä tähän rakennusprojektiin lähtemiseen oli saada juuri tuollainen autotalli ja suojaisa piha sinne autotallin ja talon "kainaloon". Olisi tietysti ollut upeaa, jos olisi ollut varaa piirrättää arkkitehdillä talo-autotalliyhdistelmä, mutta erinäisistä syistä johtuen autotalli haluttiin erilliseksi rakennukseksi ja veikkaampa että budjettimme ei olisi enää tämän enempään millään taipunut. Onni on, että meillä tykätään ihan tavallisista harjakattoisista puutaloista, joita saa tilattua talotoimittajien katalogeista, eikä haaveillakaan arkitehtonisista unelmista. :)

    Meidän tarpeisiin tuo ylikorkea lato on enemmän kuin täydellinen, nimittäin sinne mahtuu Isännän kauan kaipaama autonosturi. Matalampaan ei mahdu, tai ei ainakaan mahdu nostamaan autoa ylös.. Lisäksi talo ja autotalli on sijoiteltu siten, että meille jää oma suojaisa takapiha, joka on suojassa katseilta. Halusimme myös että talliin ja katokseen on helppo ajo tieltä sekä molemmissa on tilaa sen verran että auton ovet eivät kolise seiniin.

    Eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä. Meillä yhdistettiin tarpeet budjettiin ja mentiin käytännöllisyys etunenässä. Jos arvostaisimme erinomaista arkkitehtuuria enemmän, olisimme varmasti valinneet myös toisenhenkisen alueen, eikä tällaista melko vapaan kaavan aluetta, minne jokainen on saanut 40-luvulta lähtien rakentaa omien tarpeidensa mukaisen talon. Se on tämän alueen värikkyys ja rikkaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Hertta! Tarkoituksenani ei ollut missään nimessä arvostella yksittäisten perheiden valintoja. Itsekin rakensin edellisessä talossamme pihaan ihan ylikorkean katoksen - suoraan Kannustalon kuvastosta - jonne olisi ajanut vaikka linja-auton korkeuden puolesta :-) Onneksi oli sentään vain yhdelle autolle! Kirjoituksessa tuon esiin, että minulle itselleni estetiikka on tärkeää: se tuntuu ihan fyysisenä ja psyykkisenä hyvänä olona. Ja kun arkkitehtuuri on intohimoni, näiden kahden sulava yhdistelmä on nautinto. Mutta kauneus on aina katsojan silmässä. Jos jollekin, niin arkkitehdeille - sekä vapailla markkinoilla että talotehtaiden kirjoilla - haluaisin pallon heittää. Kuluttajat ostavat sitä mitä on tarjolla. Ja kun rakentamisessa on aina isot rahat kyseessä, on tärkeää että saa sellaista kun haluaa. Ihanaa kesää teille, kuulostaa että kotinne on juuri sellainen kuin pitääkin!

      Poista
    2. Tarkennettakoon vielä, että kommenttini on joiltakin osin hieman kieli poskessa kirjoitettu, enkä ottanut tuota sinun kirjoitustasi henkilökohtaisesti. Makuasiat on makuasioita ja koska en itse ole ihminen jolle arkkitehtuuri on kovin tärkeää, halusin tuoda esiin toisenlaisen näkemyksen asiaa. Oikeassa olet siinä, että ammattilaisilla (talotehtailla) on varmasti petrattavaa arkkitehtuurinkin suhteen.

      Hyvää kesän jatkoa teille, nautitaan kodeistamme, pihoistamme ja kesästä. :)

      Poista
  10. Meillä kaavassa määrätään että talousrakennusten pitää alistua selvästi taloille, mutta täällä se onkin suhteellisen helppoa hoitaa, koska talot ovat itsessään jo massiivisia määräysten takia... :) Meille ei tullut katosta vaan kahden auton talli talon kylkeen kiinni. Toivottavasti tulee käytettyä! :D Ajateltiin kyllä myös tehdä tuohon eteen hieman pidempi lippa minkä alle autot saa ajettua jos ei jaksa talliin asti ajaa, esim jos on menossa vielä illalla jonnekin ja lunta tulee vaakatasossa. Tätä ei olla kyllä vielä kyselty rakennusvalvonnasta, joten katsotaan mitä mieltä siellä ollaan!

    VastaaPoista
  11. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista